W dobie komunikacji online dojazdy do pracy czy konieczność zmiany miejsca zamieszkania ze względu na zatrudnienie mają coraz mniejszą wagę. Poniżej przedstawiamy listę zawodów, które coraz częściej wykonywane są wyłącznie  w formie online. Część z nich, jak na przykład  tłumacz angielskiego czy rekruter nie wymagają dodatkowych nakładów  i kompetencji, pozostałe mogą być związane z inwestycją w niezbędne narzędzia lub umiejętności.   

Nauczanie

W (post)pandemicznej rzeczywistości wielu uczniów i studentów docenia korzyści wynikające z kursów online. Pomimo narzekań na brak kontaktu z rówieśnikami w świecie rzeczywistym plusy wynikające z braku konieczności dojazdów do szkoły, na uczelnie czy przerw między zajęciami są nie do przecenienia (więcej). Uczestnictwo w zajęciach online może być równie efektywne jak zajęcia stacjonarne. Tę względnie nową niszę dostrzegli nauczyciele zwłaszcza kursów indywidualnych. Korepetycje i kursy z przedmiotów humanistycznych, ale także biologii, matematyki czy nawet fizyki i chemii za pomocą aplikacji Skype lub Teams to nowa i coraz bardziej popularna forma nauki nauczania.

Manager Social Media

Media społecznościowe zajmują istotną pozycję w naszym codziennych harmonogramie – Facebook, Instagram, Snapchat, Twitter to tylko najpopularniejsze z nich. Jeśli jesteś przyzwyczajony do zdobywania dużej ilości ‘’lików’’ lub komentarzy, lub jeśli czujesz się kompetentny w motywowaniu innych poprzez swoje posty, możesz zastanowić się nad przekształceniem tego w zawód.

Managerowie Social Media zajmują się budowaniem społeczności dla firm w mediach społecznościowych, angażowaniem tych społeczności w dyskusje (np. poprzez pozyskiwanie dużej ilości komentarzy) i zachęcanie ich do podjęcia jakiegoś konkretnego działania (np. przeczytania wpisu na blogu, zapisania się na listę mailową lub zakupu produktu). Managerowie social media odgrywają również bardzo istotną rolę w budowaniu świadomości marki dla danej firmy.

Tłumacz

Tłumaczenia specjalistyczne wymagają wiedzy i doświadczenia, ale nie bezpośredniego kontaktu z klientem. W Polsce, a właściwie w dowolnym kraju na świecie gdzie mamy dostęp do szybkiego Internetu,  tłumacz angielskiego rzadko bywa związany ze stacjonarnym biurem tłumaczeń. Oczywiście, w dalszym ciągu możemy na ulicy zobaczyć reklamujące tłumaczenia szyldy zachęcające do wejścia do środka budynku, ale przyszłość należy do biur wirtualnych, które mają zasięg globalny, nieograniczony do danej dzielnicy miasta.  Popularne zlecenia typu tłumaczenia publikacji naukowych, tłumaczenia medyczne, tłumaczenia umów i inne tłumaczenia specjalistyczne od wielu lat są realizowane online. Co istotne, taka forma pracy nie wymaga dodatkowych aplikacji, platform czy innych narzędzi do komunikacji. Zadania tłumacza specjalistycznego pracującego w biurze stacjonarnym i online są dokładnie takie same. 

Projektant stron


Podobnie jak osoba wykonująca tłumaczenia specjalistyczne, freelance web designerzy muszą sprzedawać swoje usługi, jeśli chcą wypracować zyski. Strony internetowe, które rzekomo zrobią za klienta całą robotę marketingową w obszarze SEO często wiążą się z wysoką ceną. Możesz to zrobić taniej, ale pamiętaj, że taniej nie znaczy poniżej pewnego pułapu cenowego, bo wtedy nie dość, że staniesz się mało wiarygodny, to dodatkowo pracochłonne zlecenia zaczniesz traktować po macoszemu, aby zrobić ich więcej. To zawsze odbija się na jakości.

Aby wyróżnić się z tłumu, gdy kierują swoją ofertę bezpośrednio do potencjalnych klientów,  profesjonalni projektanci www muszą pokazać coś więcej niż  możliwość opracowania wizualnie atrakcyjnych stron internetowych. Chociaż firmy dbają o wizerunek, często bardziej zależy im na wynikach. Dlatego też, doświadczeni web designerzy to specjaliści, którzy rozumieją, jak wykorzystać doświadczenie i historię klikalności użytkownika i CRO (Conversion Rate Optimization). Wiedzą jak tworzyć strony internetowe, które skłaniają odwiedzających do pobrania danej treści lub do kupienia produktu.

Wirtualny headhunter

 W terminologii slangowej łowca głów to specjalista działu HRM (Zasoby Ludzkie) poszukujący kandydatów do obsadzenia wolnych stanowisk w firmie od której pochodzi zlecenie.

Pod tą chwytliwą marketingowo nazwą często kryje się dość szablonowy sposób pracy. Rekruterzy zamieszczają oferty pracy online i wyszukują potencjalnych pracowników na LinkedIn. Analizują profile znalezione na LinkedIn i przesłane do nich CV i bazując na własnych kompetencjach i wymaganiach potencjalnego pracodawcy określają, kto może być dobrym kandydatem.

Często przeprowadzają wstępną rozmowę telefoniczną (tutaj duże znaczenie mają tak zwane soft skills i intuicja) a następnie przekazują najlepszych kandydatów odpowiedniemu menagerowi w zainteresowanej firmie, który kontynuuje proces selekcji. Praca jest typowo zadaniowa i sukces znalezienia odpowiedniego kandydata ma bezpośrednie przełożenie na wynik finansowy.

Rekruterzy kiedyś pracowali wyłącznie offline i spotykali się z  wybranymi kandydatami, ale to się zmieniło i obecnie można wykonywać tę pracę bez wychodzenia z domu.